SOITA MEILLE JA KYSY LISÄÄ: +358 9 8561 7177

Visuaalinen vastuullisuusraportointi on nykypäivää

Julkaistu 19.2.2018 14:49

Vanha sanonta ”Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” on monelle varmasti tuttu. Minä muistan oppineeni asian jo peruskoulun ensimmäisillä luokilla. Alun perin sanonnan kerrotaan tulleen esille 1900-luvun alussa, kun kuvia alettiin käyttää journalistiikassa tekstin sanoman voimistamiseksi. Nykyään kuvien käyttö ja visuaalisuus on arkipäivää viestinnässä ja markkinoinnissa, joten miksi ei myös vastuullisuusraportoinnissa?

Harvalla on aikaa lukea pitkiä vastuullisuusraportteja

Olen usein pohtinut sitä, miksi monet tieteelliset tutkimukset, raportit ja asiakirjat ovat edelleen tekstipainotteisia. Onko kyseessä kenties se, että monimutkaisesti ja tieteellisin sanoin varusteltu teksti tuntuu ja näyttää asiantuntevalta? Vai viekö visuaalisen materiaalin tuottaminen vain yksinkertaisesti liikaa aikaa, kun nykymaailmassa nopeus ja tehokkuus on valttia. Myös yhä harvemmalla lukijalla on aikaa tai mielenkiintoa lukea pitkiä ja monimutkaisia selostuksia organisaatioiden vastuullisuustyöstä. Samaan aikaan organisaatioiden tarve raportoida vastuullisuudesta on kuitenkin kasvussa. Miksi vaadittuja raportteja ei siis toteutettaisi vastaamaan nykyajan lukijoiden tarpeita tekemällä asioista helposti ja nopeasti ymmärrettäviä?

Visuaalinen raportti herättää mielenkiintoa ja säästää lukijan aikaa

Visuaalinen raportti herättää lukijan mielenkiintoa sekä tekee haastavaksi koetuista asioista helppoa ymmärtää. On tieteellisesti todistettu, että usein esimerkiksi graafisten symbolien ja kuvien merkitys rekisteröidään aivoissa nopeammin, kuin niiden sanalliset vastineet. Pelkästään nopealla vilkaisulla katsoja saa käsityksen siitä, mistä asiassa on kyse. Yhteen kuvaan saadaan sisällytettyä suuri määrä tietoa, joten asiasta enemmän tietoa haluava voi syventyä siihen tarkemmin. Yksi kuva palvelee siis monenlaisia lukijoita. Mikäli kyseinen kuva olisi selostettu sivun mittaisena tekstinä, jäisi se todennäköisesti kiireiseltä lukijalta lukematta.

On hyvä muistaa, että vastuullisuusraportit ovat organisaatioiden viestintää vastuullisuustyöstä. Kuten muussa viestinnässä ja markkinoinnissa, tulee visuaalisuus lähitulevaisuudessa olemaan arkipäivää myös vastuullisuusraportoinnissa. Tehdään siis yhdessä vastuullisuudesta helppoa ja toteutetaan raportit visuaalisesti!


Lotta Partanen

Vastuullisuusasiantuntija
EcoReal Oy