Blogi: Tesla-tekoja ja Volvo-miehiä

LAPSEN LEIKKIKAVERIN ISÄ tuo hänet päivähoitoon Teslalla. Model S, hinta uutena yli 100 000 euroa. Minä vien lapsen hoitoon kävellen. Olenko kateellinen? En. Voisin minäkin viedä lapsen Volvolla, mutta kävellen on nopeampaa.

Volvosta puheen ollen. Ajattelin olevani näppärä ja otin leasingautoksi käytetyn, 150 000 kilometriä ajetun flexifuel-Volvon. Meinasin säästää rahaa ja ympäristöä, kun autoon voi tankata bensiiniä halvempaa jätteistä tehtyä etanolia. Ympäristöä on ehkä säästynytkin, mutta vuoden aikana olen soittanut kolme kertaa hinausauton. Leasingyhtiöstäkin ilmoittivat, että kolmen vuoden huoltobudjetti on jo käytetty.

Viimeksi tarvitsin hinausautoa, kun tankkasin etanolin sijasta bensiiniä. Vääräuskoista rangaistiin yhden kilometrin ajon jälkeen, kun kaksi polttoainesuutinta hajosi. Merkkihuollosta saa muuten laskun mukana Volvon taskulampun. Minulla on kaksi. Vaimo ehdotti, että antaisin toisen lahjaksi isälle. Isä on Volvo-mies. Sanoin, etten tohdi niin kalliita lahjoja antaa.

PITI KIRJOITTAA TESLASTA. MIT:n laskelmiin perustuen yhden Teslan elinkaarenaikaiset hiilidioksidipäästöt ovat karkeasti arvioituna 14 tonnia. Verrattuna samaa kokoluokkaa olevaan bensiinikäyttöiseen Hondaan, päästövähennys on 27 tonnia. Onhan se jo jotain. Siitä voidaan käyttää vaikka nimeä Tesla-teko.

EcoReal on vuoden 2017 aikana toteuttanut asiakkaille projektit, joiden elinkaarenaikaiset hiilidioksidivähennykset ovat yli 4 000 tonnia. Se on yli sata Tesla-tekoa. Mutta rahaa ei käytetty sadan Teslan hinnan edestä, vaan alle miljoona euroa.

Kannustukseksi uusiin Tesla-tekoihin lupaan lahjoittaa ensimmäiselle vuoden 2018 puolella projektin tilanneelle Volvo-taskulampun. Toisen annan joululahjaksi isälle.

Juho Mäkelä
EcoReal Oy
Talous- ja rahoitusjohtaja