EcoRealin ja AVIAn yhteistyö syventyy uudella energiaremontilla

EcoReal Oy:n ja AVIA Real Estate Oy:n yhteiset tavoitteet ympäristöpäästöjen pienentämiseksi toimi ponnahduslautana ensimmäisille yhteisille energiaremonttihankkeille. Kahden AVIAn omistaman kiinteistön energiaremontit lähdettiin toteuttamaan EcoRealin projektinjohtourakkana vuonna 2021.

Remonttien vaikutukset etenkin energiankulutuksen ja ympäristötaakan näkökulmasta ovat merkittävät. Kohteiden säästöjä havainnollistettiin tarkemmin ensimmäisessä yhteistiedotteessa.

Hyvän yhteistyön ja onnistuneiden remonttien myötä uusi energiaremonttiprojekti Rahtitielle käynnistettiin helmikuussa 2023. Projektissa tullaan modernisoimaan rakennusautomaatio ja ilmanvaihto. Lisäksi tullaan rakentamaan aurinkosähköjärjestelmä kiinteistön katolle, mikä liitetään kiinteistön sähköjärjestelmään. Tämä tuottaa päästötöntä ja uusiutuvaa sähköenergiaa kiinteistön omaan käyttöön, jonka myötä ympäristöpäästöt alenevat. Tavoitteena on energiakulujen huomattava säästö sekä CO2-päästöjen vähennys yli 134 tn/a.

Energiankulutuksen optimointi ja seuranta tullaan toteuttamaan projektin jälkeen. Seurantajakson aikana optimoidaan automaatiojärjestelmän asetukset ja varmistetaan laitteiden mahdollisimman energiatehokas toiminta kaikkina vuodenaikoina.

”Vastuullinen yritystoimintamme ajaa meitä kohti parempaa huomista, johon yhtenä osana kuuluu kiinteistökantamme energiatehokkuus ja paikallinen energiatuotanto. Projekti EcoRealin kanssa on yksi osa päämäärämme saavuttamisessa. EcoReal valikoitui projektiin hyvin kokemusten pohjalta”, kertoo kiinteistöpäällikkö Mikko Jokipii, AVIA Real Estate Oy.

”On ilo huomata, että ympäristötietoisena kiinteistönomistajana AVIA pyrkii parantamaan kiinteistön energiatehokkuutta ja tätä kautta vähentämään ilmastopäästöjä. Asiakkaan kokemukset aiemmista projekteista ovat positiivisia, ja on mukava jatkaa yhteistyötä tulevan projektin parissa”, sanoo EcoRealin myyntipäällikkö Mari Lahikainen.

AVIA Real Estate Oy on lentokenttäympäristössä toimiva kiinteistösijoitus- ja kiinteistökehitysyhtiö, joka omistaa, hallinnoi ja vuokraa toimitiloja valtakunnan ainutlaatuisimmalla sijainnilla. Heidän kiinteistöportfolioonsa kuuluvat mm. lentokentällä sijaitseva Hilton-hotelli sekä toimistotalot Avia Pilot, Avia Wing ja Avia Fleet. Lentokentän ja Aviapoliksen alueella heillä on n. 170 000 neliömetriä olemassa olevaa kiinteistökantaa ja n. 400 000 kerrosneliötä rakennusoikeutta. www.aviarealestate.fi

EcoReal Oy on kiinteistö- ja rakennusalan kasvava asiantuntijayritys. Ydintavoitteemme on vähentää ilmastopäästöjä, tehdä asiakkaidemme kiinteistöistä hiilineutraaleja sekä varmistaa ihmisten terveelliset ja turvalliset olosuhteet. Tämä onnistuu kattavan palveluvalikoiman avulla. Liikevaihtomme 2022 oli 13,9 milj. euroa ja meitä on yhteensä lähes 60 osaavaa ammattilaista Helsingissä, Turussa ja Tampereella. Bureau Veritas Finland on myöntänyt EcoRealille laatu- ja ympäristösertifikaatit. www.ecoreal.fi