Helsingin Satama hiilineutraalisuuden tiepolulla EcoRealin kanssa

Helsingin Satama ja EcoReal ovat sopineet neljästä energiaremontista, jotka kohdistuvat kolmeen matkustajaterminaaliin, sekä Satamataloon. Helsingin Satama tavoittelee hankkeilla hiilidioksidipäästöjen vähentämistä, sekä energiakulujen pienentämistä.

kuva:Port of Helsinki

Matkustajaterminaaleista energiatehokkuutta lisäävät Länsiterminaali T2, Katajanokan terminaali ja Olympiaterminaali. Ensimmäiset energiaremontit ovat alkaneet syksyllä 2021 ja viimeisimmät valmistuvat loppuvuodesta 2022. Kiinteistöissä uusitaan talotekniikkaa ja laitteita, kuten ilmanvaihtokoneita, rakennusautomaatiota ja valaistusta. Olympiaterminaaliin rakennetaan myös lämpöpumppujärjestelmä, sekä aurinkovoimalaitos.

”Helsingin Sataman kiinteistöstrategian lähtökohtana on ympäristövastuu. Terminaalirakennusten energiankäytön tehostaminen on yksi tärkeimmistä hiilineutraalisuuteen tähtäävistä projekteistamme. Tarkastelimme sekä päästötavoitteita että kustannussäästöjä pitkällä aikavälillä ja teimme tarkat laskelmat. Energiaremonttien vuosittaiset euromääräiset säästöt lasketaan sadoissa tuhansissa ja hiilidioksidipäästöt pienenevät vuosittain viitisensataa tonnia”, kertoo Helsingin Sataman kestävän kehityksen päällikkö Andreas Slotte.

”Katajanokan terminaali sekä Olympiaterminaali ovat vanhoja ja osittain suojeltuja kiinteistöjä, joissa energiaremontin toteuttaminen on tavanomaista haastavampaa. Samalla se on tietenkin erittäin mielenkiintoinen tehtävä. Olemme varautuneet mahdollisiin yllätyksiin tutustumalla poikkeuksellisen hyvin nykyiseen laitekantaan ja tekemällä huolellisen ennakkosuunnittelun”, kertoo EcoRealin toimitusjohtaja Janne Rytkönen.

Lisätietoja antaa:

Janne Rytkönen, toimitusjohtaja